حقوق بشر دوستانه در عرصه بین الملل

دوشنبه 27 خرداد 1398
22:46
الهه فتاحی

هرچند رویکرد کلی جامعه بشری بویژه در سال‌های پس از جنگ جهانی اول،همواره‌ محدودسازی توسل به جنگ در روابط بین الملل بوده است لیکن حقیقت زنده و موجود در این عرصه، ادامه استفاده از عنصر زور در کنش‌ها و واکنش‌های روابط بین المللی است و همین امر سبب شده است‌ تا نویسندگان و محققان حقوق بین الملل همچنان به اهمیت حقوق جنگ و لزوم تدوین و توسعه آن‌ همت گمارند.
همین موضوع( یعنی تلاش برای قانونمند کردن عملیات جنگی) فلسفه و پایه‌های حقوق مخاصمات‌ بین المللی را تشکیل می‌دهد.
آنچنان که از تاریخچه مصونیت دولتها پدیدار است، مصونیت قضایی دولتها با چالشها و تحولات زیادی مواجه شده است.
آلمان در اوخر دسامبر ۲۰۰۸ یک دعوای حقوقی علیه ایتالیا در دیوان بین المللی دادگستری به ثبت رسانید و مدعی شد که ایتالیا مصونیت قضایی آن را بهطور مکرر در دادگاههای داخلی خود نقض کرده است.
قضیه آلمان علیه ایتالیا برای دیوان بین المللی دادگستری مجالی فراهم کرد که در رابطه با تعامل میان حقوق بشر، قاعده آمره و مصونیت دولت، اظهار نظر کند.
در این پژوهش تلاش شده تا با بررسی نظر و رای دیوان بین المللی دادگستری به این پرسش پاسخ داده شود که آیا دیوان بین المللی دادگستری در جهت تثبیت حقوق بشر دوستانه بین الملل عرفی در باب مصونیت قضایی دولت‏‌ها گام برداشته یا زمینه را برای ورود استثنایی جدید در این باب مهیا کرده است؟ هرچند رویکرد کلی جامعه بشری بویژه در سال‌های پس از جنگ جهانی اول، همواره محدودسازی توسل به جنگ در روابط بین‌الملل بوده است لیکن حقیقت زنده و موجود در این عرصه، ادامه استفاده از عنصر زور در کنش‌ها و واکنش‌های روابط بین‌المللی است و همین امر سبب شده است تا نویسندگان و محققان حقوق بین‌الملل همچنان به اهمیت حقوق جنگ و لزوم تدوین و توسعه آن همت گمارند.

حقوق بشر دوستانی
با این هدف که در ایام جنگ و در درون آتش این پدیده خانمانسوز، چه قواعد( و یا حداقل قواعدی) لازم‌الرعایه می‌باشند تا آسیب‌ها را به حداقل رسانده و ویرانه‌ها را محدود نمایند.
مخاصمات مسلحانه بین‌المللی و مخاصمات مسلحانه غیربین‌المللی هر دو شامل درگیری مسلحانه و کاربرد زور با اهداف سیاسی است.
مقاله زیر وجوه مشترک و انفکاک در شکل‌گیری را بررسی می‌نماید.

منبع : مقاله حقوق بشر دوستانه در عرصه بین الملل


[ بازدید : 61 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مقاله و تحقیق و پایان نامه های علمی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]