برنامه ریزی استراتژیک و مدل های آن

جمعه 24 خرداد 1398
20:00
الهه فتاحی

در محیط تولید کلاس جهانی هر مشتری خواهان کارایی،کیفیت و قابلیت اطمینان با کمترین هزینه امکان‌پذیر و رقابتی است و عملکرد محصول با استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلف قابلیت اطمینان بهبود می‌یابد.
در این مقاله یک مدل مفهومی و الگوی عملی جهت برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک قابلیت اطمینان در توسعه محصولات جدید با فناوری بالا پیشنهاد شده است که با استفاده از برنامه‌ریزی دو سطحی، به تدوین، بهینه‌سازی و اجرای استراتژی‌های قابلیت اطمینانی در دو سطح مدیریتی و فنی می‌پردازد.
برای تدوین استراتژی در سطح مدیریت از مدل ابتکاری TORC استفاده می‌کند و از طریق مدلی ابتکاری با تلفیق مدل برنامه‌ریزی خطی صفر و یک و ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی و مدل چند شاخصه فازی یاگر به بهینه سازی استراتژی‌ها و یک سو‌سازی و اتصال آنها با اهداف سازمان می‌پردازد .
برای اجرای استراتژی‌های منتخب فنی سطح مدیریت، در سطح مهندسی با رویکردی جدید به تعریف استراتژی‌های تخصیص قابلیت اطمینان در محصولات با فناوری بالا و سپس به بهینه‌سازی این استراتژی‌ها می‌پردازد.
با استفاده از این مدل، مدیران قادر خواهند بود بهترین و مناسب‌ترین تصمیمات و استراتژی‌های قابلیت اطمینانی را برای توسعه محصولات جدید با فناوری بالا بکار گیرند و بر این اساس، اهداف عملیاتی ویژه‌ای را تعیین کرده و در نهایت به اهداف کلان سازمان خود دست یابند.

برنامه ریزی استراتژیک
این مقاله گام‏‌‌های اساسی طراحی برنامه ریزی استراتژیک و نحوه تحلیل متغیر‏‌‌های اساسی آن را بررسی می‌کند.
از آنجایی که دولتهاه و جوامع محلی درکشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به دنبال یافتن شیوه‌‌هایی جهت مدیریت اوضاع متغیر اقتصادی- اجتماعی و زیست محیطی می‌باشند تمایل به استفاده از برنامه ریزی استراتژیک در سازمان‏‌ها اوج گرفته است برنامه ریزی استراتژیک شیوه‌ای است جهت اخذ تصمیمات و انجام فعالیت‏‌ها برای شکل دهی و رهنمود یک سیستم، آن چه که برنامه ریزی استراتژیک را از دیگر اشکال برنامه ریزی متمایز می‌سازد، تاکید بیشتر بر فعالیت و اجرا مشارکت از سوی تصمیم گیرندگان کلیدی و تمرکز بر آنچه که واقعا برای جامعه و یا سازمان مطرح است می‌باشد عامل مهمتر آن که هرچیز برنامه ریزی استراتژیک بر تخصیص منابع کمیاب به مناطق و وظایف حیاتی تاکید دارد.
دراین مقاله ابتدا تعریفی از برنامه ریزی آورده شد و سپس برنامه ریزی استراتژیک و انواع مدلهای برنامه ریزی استراتژیک به صورت مبسوط آورده و در ادامه فرایند برنامه ریزی استراتژیک به صورت جدول چهارمرحله‌ای شرح داده شد و در پایان نیز فواید برنامه ریزی استراتژیک بیان گردید.

منبع : مقاله برنامه ریزی استراتژیک و مدل های آن


[ بازدید : 59 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مقاله و تحقیق و پایان نامه های علمی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]