تعهد سازمانی

جمعه 24 خرداد 1398
10:51
الهه فتاحی

درواقع، نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که برای پیش بینی و توجیه رفتار فرد( به مراتب، بیش از رضایت شغلی) تعهد سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از تعهد سازمانی، بهتر می‌توان میزان غیبت و جابه جایی کارکنان را پیش بینی کرد.
نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری( SEM) نشان داد که سرمایه روان‌شناختی بر رضایت شغلی( ۲١/۰ =­β) و تعهد سازمانی( ۲۶/۰ =­β )، رضایت شغلی بر تعهد سازمانی( ۴۸/۰ =­β) و تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی( ١۸/١ =­β) دارای اثر مستقیم هستند( ۰۰١/۰=p ). همچنین سرمایه روان‌شناختی از طریق رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی( ۵۶/۰ =­β) دارای اثر غیرمستقیم است( ۰١/۰=p ). درمجموع نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که رضایت شغلی و تعهد سازمانی متغیرهای واسطه‌ای در رابطه بین سرمایه روان‌شناختی و عملکرد شغلی هستند.
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تاثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارایه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عامل‏های آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است.
نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان می‏دهد که تعهد مدیریت در چگونگی ارایه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی تاثیر دارد، ولی فقط متغیر رضایت شغلی بر بهبود عملکرد کارکنان تاثیرگذار می‏باشد.
این تحقیق ابتدا با مرور تعاریف و دیدگاه‏‌‌های متعدد در خصوص تعهد سازمانی، ابعاد آن را تشریح و نظرات می‌یر و آلن را در خصوص تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه تعهد عاطفی، مستمر و هنجاری مورد بررسی قرار می‌دهد.
تحلیل تحقیقات مرتبط با موضوع و یافته‏‌‌های آن ها، راهبردهای مدیریت منابع انسانی متعهدانه را در سه زیر حوزه تامین( ۸ راهبرد )، مدیریت عملکرد و پاداش( ۷ راهبرد) و روابط کارکنان( ۷ راهبرد) نمایان ساخت.
در جریان تبیین تاثیر راهبرد مدیریت منابع انسانی، نقش ادراک افراد در درک راهبردها به عنوان متغیر میانجی، مهم تشخیص داده شده و در نهایت، مدلی مفهومی برای کارکرد راهبردها بر هر بعد از تعهد سازمانی ارایه می‌گردد

منبع : مقاله تعهد سازمانی


[ بازدید : 76 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مقاله و تحقیق و پایان نامه های علمی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]